Ropák 2003
Titul „Ropák roku 2003“ získal
Ing. Jaromír Schling, poslanec PS P ČR (ČSSD) - Ústecký kraj a Česká republika (330 bodů)
- za podání pozměňovacího návrhu k novele zákona č. 114/1995 Sb. o vnitrozemské plavbě (sněmovní tisk č. 343) v říjnu roku 2003, který označuje rozvoj a modernizaci vodní cesty po Labi od Pardubic ke státní hranici se SRN a po Vltavě od Třebenic po soutok s Labem za veřejný zájem a zároveň konstatuje, že pokud tato vodní cesta leží ve zvláště chráněném území, pak se na ni nevztahují zákazy, uvedené v zákoně o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb.; tato druhá část jeho návrhu se do zákona díky senátorům nakonec nedostala, neboť jejím přijetím by šlo o první narušení dikce zákona o ochraně přírody a krajiny a z řek by se staly „vodní dálnice“,
- za podporu výstavby dvou jezů na dolním Labi svými poslaneckými aktivitami v podobě podávání různých pozměňovacích návrhů během roku.
- za opakovaný nápad zrušit Ministerstvo životního prostředí jako nepotřebný resort během diskuse o schválení novely zákona č. 100/2001 Sb. o posuzování vlivů na životní prostředí (sněmovní tisk č. 453), neboť z časového hlediska neúměrně zdržuje schvalování koncepcí a přípravu mnoha staveb, přičemž navrhnul zrušit rovnou celý zákon,
- za podporu schválení zákona o výstavbě dálnic a rychlostních silnic, přestože nesplní jeho hlavní cíl, tj. urychlení výstavby těchto komunikací, navíc vláda ho nepodpořila, neboť zasahuje do tří jiných zákonů.
Pořadí zbývajících kandidátů pro udělení titulu „Ropák 2003“
2) Jaroslav Foldyna, zástupce hejtmana Ústeckého kraje a zastupitel Děčína (ČSSD) – Ústecký kraj a Česká republika (315 bodů)
- za prosazování výstavby dvou vodních stupňů v CHKO České středohoří a CHKO Labské pískovce na dolním Labi v Malém Březně a v Prostředním Žlebu za nejméně šest miliard korun, přestože byl prokázán jejich negativní vliv na poslední český úsek Labe s přirozeným tokem a s řadou mokřadů evropského významu, který má být zařazen do evropské soustavy NATURA 2000 a kde se vyskytují desítky zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů, proti jejich výstavbě je Ministerstvo životního prostředí (vydalo záporné stanovisko z hlediska vlivů na životní prostředí a nepovolilo potřebné výjimky ze zákona o ochraně přírody a krajiny), vedení obou chráněných oblastí, desítky občanských sdružení a nejméně patnáct tisíc občanů, přičemž jde dopravně o nereálný záměr, neboť je zde výkonově nevyužitá železniční doprava a staví se dálnice D8, z hlediska finančního jde o neefektivní stavby, což potvrdil i Nejvyšší kontrolní úřad a zpráva Světové banky, a v Německu se s dalším zvyšováním plavební hloubky v blízké budoucnosti nepočítá,
- za prosazování urychlené výstavby dálnice D8 přes CHKO České středohoří a přírodní park Východní Krušné hory bez ohledu na to, zda splňuje ekologické zákony a zda Ředitelství silnic a dálnic ČR jako investor předkládá všechny potřebné doklady do správních řízení, která se kvůli tomu zpomalují, a rovněž i za podporu předložit a přijmout speciální zákon o této dálnici,
- za opakované zařazování ekologických občanských sdružení a občanů s ekologickým cítěním mezi ekoteroristy.
3) Ing. Martin Pecina, náměstek ministra průmyslu a obchodu – Česká republika (204 bodů)
- za zodpovědnost při vypracování nové státní energetické koncepce do roku 2030 ve spolupráci s velkými energetickými firmami, která v doporučované zelené variantě předpokládá rozšíření těžby hnědého uhlí s případným zrušením územních ekologických limitů a se zbouráním některých severočeských obcí jako jsou Černice a Horní Jiřetín, dále pak výstavbu dalších jaderných bloků a uhelných elektráren a podíl spotřeby energie z obnovitelných zdrojů ve výši „jen“ deseti procent.
4) Ing. Petr Bendl, hejtman Středočeského kraje a stínový ministr dopravy (ODS) - Česká republika (189 bodů)
- za podporu splavnění Labe až do Pardubic výstavbou jezů v Prostředním Žlebu a v Malém Březně na dolním Labi na území chráněných krajinných oblastí a plavebního stupně Přelouč přes biocentrum Slavíkovy ostrovy s desítkami zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů,
- za prosazování splavnění Vltavy do Českých Budějovic, včetně lodních zdvihadel na vodních dílech Slapy a Orlík a plavebních komor u jezů Hluboká a České Vrbno,
- za podporu výstavby průplavu Dunaj – Odra – Labe, včetně multimodálního terminálu v Břeclavi jako prvního stupně k vybudování vodního propojení řeky Moravy a Dunaje přes cenné lužní lesy a plánovanou ptačí oblast dle soustavy NATURA 2000.
5) PhDr. Jiří Vlach, zástupce hejtmana Jihočeského kraje (US-DEU) – Jihočeský kraj (104 bodů)
- za podporu výstavby mamutího střediska zimních sportů Chlum s mnoha sjezdovkami, běžeckými tratěmi, lanovkami, parkovišti, hotely a dalšími stavbami v části stávajícího vojenského výcvikového prostoru Boletice a v budoucím ptačím území soustavy NATURA 2000 za téměř dvě miliardy korun, přestože jde o přírodně cennou lokalitu s řadou lesních komplexů s výskytem mj. dvou desítek chráněných druhů ptáků dle směrnice Rady EU o ptácích, téměř padesáti zákonem chráněných druhů rostlin a s více než stovkou druhů zanesených v Červeném seznamu,
- za opakovanou snahu zabránit vyhlášení nové CHKO Novohradské hory.
6) Ing. Pavel Schneider, generální ředitel Povodí Odry, s. p. – Moravskoslezský kraj (96 bodů)
- za zodpovědnost při prosazování výstavby přehrady Nové Heřminovy na řece Opavě i přes protesty nejen místních občanů (petici dosud podepsalo kolem čtyř tisíc občanů) za více než dvě miliardy korun, která má zatopit dotyčnou obec s 260 jejími obyvateli, i když účinná protipovodňová ochrana města Krnova a dalších obcí je velmi sporná (zejména vůči rozsahu povodní v roce 1997) a i když existují levnější a krajinářsky přijatelnější alternativní opatření; povodí přitom plánuje vybudovat vodní nádrže například i v Horní Lomné na říčce Lomná a v Bukovci na Olši.
7) Ing. Jiří Hanuš, poslanec PS P ČR (KDU-ČSL) – Česká republika (88 bodů)
- za hlavní zodpovědnost při předložení zákona o výstavbě dálnic a rychlostních silnic (sněmovní tisk č. 373) společně s poslanci Hanou Orgoníkovou (ČSSD), Vlastimilem Dlabem (KSČM) a Soňou Markovou (KSČM) v prosinci roku 2003, jehož hlavním cílem má být urychlení výstavby těchto komunikací, přestože jde nepřímo o novelu správního řádu, stavebního zákona a soudního správního řádu, omezuje právo na soudní ochranu, když o umístění komunikace rozhodne zákonodárná moc a ne výkonná, dochází ke zkrácení lhůt pro podávání odvolání a k automatickému odejmutí odkladného účinku rozhodnutí, zákon nemá obecný charakter, ale řeší konkrétně vyjmenované komunikace v předem určených koridorech, omezuje aplikaci zákona o vlivu na životní prostředí v případě porovnání různých variant, zasahuje do vlastnických práv a zvyšuje nejistotu majitelů nemovitostí, neboť vytváří dvojí režim – pro tyto vyjmenované komunikace platí jiná pravidla, než pro ostatní.
8) RNDr. Jan Zahradník, hejtman Jihočeského kraje (ODS) – Jihočeský kraj (84 bodů)
- za zodpovědnost při prosazování mamutího střediska zimních sportů Chlum v části stávajícího vojenského výcvikového prostoru Boletice a v budoucím ptačím území soustavy NATURA 2000, přestože jde o přírodně cennou lokalitu s desítkami chráněných druhů živočichů (zejména ptáků) a rostlin,
- za prosazování dálnice D3 z Prahy do Českých Budějovic, přestože její průchod přes dolní Posázaví kritizují některé místní obce a občanská sdružení z hlediska trvalého narušení rekreační a přírodně-estetické funkce této krajiny.
9) RNDr. Miloš Kužvart, poslanec PS P ČR (ČSSD) – Česká republika (67 bodů)
- za podíl na nepřijetí novely zákona č. 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny (sněmovní tisk č. 132), jejímž hlavním cílem bylo zákonným způsobem umožnit vznik evropské soustavy NATURA 2000 o ochraně ptáků a stanovišť, neboť při hlasování listopadu roku 2003 chyběl jeden hlas.
10) RNDr. Pavel Pavlík, hejtman Libereckého kraje (ODS) – Liberecký kraj (57 bodů)
- za podporu výstavby čtyřpruhové rychlostní silnice R35 v trase Turnov – Jičín v těsné blízkosti obou částí CHKO Český ráj i přes protesty veřejnosti a řady občanských sdružení a obcí a i když existuje jižní varianta přes část Středočeského kraje, která se této oblasti vyhne a která je k přírodě šetrnější; navíc území skalních měst usiluje o zapsání do seznamu památek světového dědictví UNESCO.
11) Ing. Pavel Štefka, náčelník generálního štábu Armády ČR – Jihomoravský kraj (32 bodů)
- za zodpovědnost při prosazování výstavby dvacet pět metrů vysokého páteřního radaru protivzdušné obrany NATO (pod názvem Sokolnice – 2WI22002) s vrcholovou kopulí o průměru dvaceti metrů u obce Sokolnice blízko památkové zóny bojiště bitvy u Slavkova, který může narušit krajinný ráz širšího okolí, zejména v dálkových pohledech a vůči stávajícím historickým a přírodním dominantám jako je například chráněná kulturní památka Mohyla míru, a to i přes odpor téměř dvaceti okolních obcí a místních obyvatel, Národního památkového ústavu a rovněž i vyznavačů napoleonské historie v celé Evropě.
12) Ing. Michal Rabas, zástupce hejtmana Pardubického kraje (ODS) – Pardubický kraj (19 bodů)
- za podporu severní varianty rychlostní silnice R35 kolem České Třebové do nového územního plánu kraje, která na rozdíl od jižní varianty kolem Litomyšle prochází hodnotnou krajinou, v těsné blízkosti řady obcí, hlukem zasáhne nejvíce občanů, má menší rozsah dopravní obslužnosti a je o šest miliard korun dražší.
Anketa o "Ropáka roku 2003": stav k 23. 4. 2004 – 33 návrhů s 31 kandidáty
PRAHA (0)
JIHOČESKÝ KRAJ (3)
1) PhDr. Jiří Vlach, zástupce hejtmana Jihočeského kraje (US-DEU)
- za podporu výstavby mamutího střediska zimních sportů Chlum s mnoha sjezdovkami, běžeckými tratěmi, lanovkami, parkovišti, hotely a dalšími stavbami v části stávajícího vojenského výcvikového prostoru Boletice a v budoucím ptačím území soustavy NATURA 2000 za téměř dvě miliardy korun, přestože jde o přírodně cennou lokalitu s řadou lesních komplexů s výskytem mj. dvou desítek chráněných druhů ptáků dle směrnice Rady EU o ptácích, téměř padesáti zákonem chráněných druhů rostlin a s více než stovkou druhů zanesených v Červeném seznamu,
- za opakovanou snahu zabránit vyhlášení nové CHKO Novohradské hory.
2) RNDr. Jan Zahradník, hejtman Jihočeského kraje (ODS)
- za zodpovědnost při prosazování mamutího střediska zimních sportů Chlum v části stávajícího vojenského výcvikového prostoru Boletice a v budoucím ptačím území soustavy NATURA 2000, přestože jde o přírodně cennou lokalitu s desítkami chráněných druhů živočichů (zejména ptáků) a rostlin,
- za prosazování dálnice D3 z Prahy do Českých Budějovic, přestože její průchod přes dolní Posázaví kritizují některé místní obce a občanská sdružení z hlediska trvalého narušení rekreační a přírodně-estetické funkce této krajiny.
3) Ing. Petr Smutný, senátor S P ČR (ČSSD)
- za snahu pokračovat ve zbytečném kácení stromů v Národním parku Šumava jako forma politické podpory ředitele Ivana Žlábka, i když je to v rozporu se smyslem existence národních parků v Evropě.
JIHOMORAVSKÝ KRAJ (1)
4) Ing. Pavel Štefka, náčelník generálního štábu Armády ČR
- za zodpovědnost při prosazování výstavby dvacet pět metrů vysokého páteřního radaru protivzdušné obrany NATO (pod názvem Sokolnice – 2WI22002) s vrcholovou kopulí o průměru dvaceti metrů u obce Sokolnice blízko památkové zóny bojiště bitvy u Slavkova, který může narušit krajinný ráz širšího okolí, zejména v dálkových pohledech a vůči stávajícím historickým a přírodním dominantám jako je například chráněná kulturní památka Mohyla míru, a to i přes odpor téměř dvaceti okolních obcí a místních obyvatel, Národního památkového ústavu a rovněž i vyznavačů napoleonské historie v celé Evropě.
KARLOVARSKÝ KRAJ (0)
KRÁLOVÉHRADECKÝ KRAJ (1)
5) Marcela Linková, starostka Horní Olešnice
- za vydání souhlasu k průzkumu granátových ložisek kolem obce Horní Olešnice v nivě Ždírského a Kalenského potoka, které jsou významnými krajinnými prvky s výskytem zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů, bez projednání v zastupitelstvu a informování místních občanů, kteří proto z obavy, že průzkum se následně změní v těžbu a ohrozí okolní přírodu a krajinu, založili občanské sdružení a získali podpisy více než poloviny voličů obce.
LIBERECKÝ KRAJ (3)
6) Pavel Pavlík, hejtman Libereckého kraje (ODS)
- za podporu výstavby čtyřpruhové rychlostní silnice R35 v trase Turnov – Jičín v těsné blízkosti obou částí CHKO Český ráj i přes protesty veřejnosti a řady občanských sdružení a obcí a i když existuje jižní varianta přes část Středočeského kraje, která se této oblasti vyhne a která je k přírodě šetrnější; navíc území skalních měst usiluje o zapsání do seznamu památek světového dědictví UNESCO.
7) Ing. Tomáš Štainbruch, předseda představenstva společnosti GO Point, a. s. Liberec
- za prosazování obnovení těžby kamene na vrchu Tlustec u České Lípy, přestože se na této krajinné dominantě nacházejí cenné přirozené listnaté lesy, zvláště chráněné druhy rostlin a živočichů, těžbou dochází k prašnosti a hlučnosti, otřesy narušují statiku řady domů v okolí lomu, proti znovuobnovení těžby je více než tři tisíce občanů, dotčená občanská sdružení a blízké město Jablonné v Podještědí a navíc nyní probíhá správní soud s Českým báňským úřadem, který potvrdil rozhodnutí OBÚ v Liberci navzdory nesouhlasu MŽP, které požaduje vypracování nové studie vlivu těžby na životní prostředí.
8) Petr Karásek, místostarosta Jablonce nad Nisou
- za prosazování koncepce s odsunutím centrálního přestupního terminálu městské veřejné dopravy na okraj města a s vymístěním kolejové dopravy z centra bez ohledu na názory odborné veřejnosti. To pro cestující bude znamenat likvidaci přímého tramvajového spojení z centra Jablonce nad Nisou do centra Liberce a do celého regionu dle plánu projektu Regiotram Nisa, zastavění dnešního autobusového nádraží v centru města tzv. obchodní vybaveností a snížení atraktivity veřejné dopravy ve prospěch dopravy automobilové.
MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ (2)
9) Ing. Pavel Schneider, generální ředitel Povodí Odry, s. p.
- za zodpovědnost při prosazování výstavby přehrady Nové Heřminovy na řece Opavě i přes protesty nejen místních občanů (petici dosud podepsalo kolem čtyř tisíc občanů) za více než dvě miliardy korun, která má zatopit dotyčnou obec s 260 jejími obyvateli, i když účinná protipovodňová ochrana města Krnova a dalších obcí je velmi sporná (zejména vůči rozsahu povodní v roce 1997) a i když existují levnější a krajinářsky přijatelnější alternativní opatření; povodí přitom plánuje vybudovat vodní nádrže například i v Horní Lomné na říčce Lomná a v Bukovci na Olši.
10) RNDr. Ladislav Miko, PhD., náměstek ministra životního prostředí
- za povolení výjimky ze zákona o ochraně přírody a krajiny v prosinci roku 2003 k rozšíření sjezdové tratě „závodní“ a ke zprovoznění a rozšíření tratě „turistická“ spolu s lyžařským vlekem „C“ vykácením devatenácti stromů na území Národní přírodní rezervace Praděd v I. zóně CHKO Jeseníky s unikátním ekosystémem horských smrčin; navíc bez odkladného účinku v případě podání odvolání z důvodu naléhavého obecního zájmu využít ještě zimní sezónu 2003-4.
OLOMOUCKÝ KRAJ (1)
11) Ing. Pavel Gremlica, vedoucí oddělení územního plánu a stavebního řádu odboru strategického rozvoje Olomouckého kraje
- za podíl při zabránění schválení změny územního plánu kraje zastupiteli vlivem změny územního plánu obce Červenka, která chce spolu s místními občany vybudovat přeložku silnice II/449 po východním okraji obce, kde nikomu nevadí a navíc dojde k lepšímu napojení na průmyslovou zónu, a ne dle stávajícího plánu jako nový průtah západně od současné trasy této silnice, neboť automobily na tomto průtahu svými emisemi a hlukem negativně ovlivní život v obci.
PARDUBICKÝ KRAJ (2)
12) RNDr. Libor Ambrozek, ministr životního prostředí (KDU-ČSL)
- za povolení výjimky ze zákona o ochraně přírody a krajiny k zásahu do biotopů 26 kriticky a silně ohrožených druhů živočichů a rostlin stavbou plavebního kanálu u Přelouče v úseku Chvaletice – Pardubice přes biocentrum Slavíkovy ostrovy, přestože část tohoto území je navržena do soustavy NATURA 2000, patrně dojde k vyhubení jedné z největších populací modráska očkovaného v Čechách a populace vzácných druhů brouků vázaných na dutiny starých stromů a v neposlední řadě i k porušení mezinárodní Bernské úmluvy o ochraně rostlin, živočichů a stanovišť a také navzdory tomu, že povolení výjimky nedoporučila jeho vlastní rozkladová komise, neboť nebyl prokázán výrazně vyšší veřejný zájem na výstavbu kanálu nad veřejným zájmem ochrany přírody, dále odborníci z Agentury ochrany přírody a krajiny ČR a z Muzea východních Čech a nepřímo i Nejvyšší kontrolní úřad z hlediska financování.
13) Ing. Michal Rabas, zástupce hejtmana Pardubického kraje (ODS)
- za podporu severní varianty rychlostní silnice R35 kolem České Třebové do nového územního plánu kraje, která na rozdíl od jižní varianty kolem Litomyšle prochází hodnotnou krajinou, v těsné blízkosti řady obcí, hlukem zasáhne nejvíce občanů, má menší rozsah dopravní obslužnosti a je o šest miliard korun dražší.
PLZEŇSKÝ KRAJ (1)
14) Ing. Jan Mastný, starosta Chrásti
- za navezení pěti tisíc tun ropou a dalšími látkami kontaminovaného materiálu v létě roku 2003 z rekonstrukce kolejového svršku v železniční stanici Chrást u Plzně do různých míst kolem obce, které jsou součástí biokoridorů či přírodního parku, přestože již v roce 2000 byl upozorněn na to, že tento materiál není vhodný pro terénní úpravy; na podnět občanů a z šetření České inspekce životního prostředí byl materiál odvezen na skládku, i když není jisté, zda nedošlo ke znečištění podzemních vod.
STŘEDOČESKÝ KRAJ (1)
15) Ing. Vladimír Kocián, vedoucí odboru životního prostředí MěÚ Kutná hora
- za vydání souhlasu v rámci vodoprávního řízení k oplocení pozemku na území obce Radvanice v zátopové oblasti řeky Sázavy, která je významným krajinným prvkem a biokoridorem s migrací živočichů, takže dojde k omezení těchto přírodních funkcí, přičemž v případě povodní může plot vytvořit obtížně překonatelnou překážku pro splaveniny.
ÚSTECKÝ KRAJ (6)
16) Jaroslav Foldyna, zástupce hejtmana Ústeckého kraje a zastupitel Děčína (ČSSD)
- za prosazování výstavby dvou vodních stupňů v CHKO České středohoří a CHKO Labské pískovce na dolním Labi v Malém Březně a v Prostředním Žlebu za nejméně šest miliard korun, přestože byl prokázán jejich negativní vliv na poslední český úsek Labe s přirozeným tokem a s řadou mokřadů evropského významu, který má být zařazen do evropské soustavy NATURA 2000 a kde se vyskytují desítky zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů, proti jejich výstavbě je Ministerstvo životního prostředí (vydalo záporné stanovisko z hlediska vlivů na životní prostředí a nepovolilo potřebné výjimky ze zákona o ochraně přírody a krajiny), vedení obou chráněných oblastí, desítky občanských sdružení a nejméně patnáct tisíc občanů, přičemž jde dopravně o nereálný záměr, neboť je zde výkonově nevyužitá železniční doprava a staví se dálnice D8, z hlediska finančního jde o neefektivní stavby, což potvrdil i Nejvyšší kontrolní úřad a zpráva Světové banky, a v Německu se s dalším zvyšováním plavební hloubky v blízké budoucnosti nepočítá,
- za prosazování urychlené výstavby dálnice D8 přes CHKO České středohoří a přírodní park Východní Krušné hory bez ohledu na to, zda splňuje ekologické zákony a zda Ředitelství silnic a dálnic ČR jako investor předkládá všechny potřebné doklady do správních řízení, která se kvůli tomu zpomalují, a rovněž i za podporu předložit a přijmout speciální zákon o této dálnici,
- za opakované zařazování ekologických občanských sdružení a občanů s ekologickým cítěním mezi ekoteroristy.
17) Ing. Jaromír Schling, poslanec PS P ČR (ČSSD)
- za podporu výstavby dvou jezů na dolním Labi svými poslaneckými aktivitami v podobě podávání různých pozměňovacích návrhů během roku.
18) Jaroslav Doubrava, senátor S P ČR (KSČM)
- za podporu výstavby dvou vodních stupňů v CHKO České středohoří a CHKO Labské pískovce na dolním Labi v Malém Březně a v Prostředním Žlebu navzdory několikrát potvrzenému negativnímu ovlivnění přírody a krajiny a zbytečné finanční investici,
- za podporu rychlé výstavby dálnice D8 od Lovosic přes CHKO České středohoří až ke státní hranici, aniž by byly zohledněny ekologické aspekty této stavby a názory občanských sdružení ve správních řízeních,
- za podezírání občanských sdružení, že jsou placena konkurenčními firmami, aby bránila realizaci určitých staveb, jako jsou například jezy na dolním Labi.
19) RNDr. Libor Ambrozek, ministr životního prostředí (KDU-ČSL)
- za postupnou rezignaci a vzdání se odborných a právních nástrojů, předkládaných ekologickými sdružrními s cílem prosadit trasu dálnice D8 na území Chráněné krajinné oblasti České středohoří v tunelu délky 3,35 km (z důvodu ochrany krajinného rázu a biotopů zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů) v rámci politického vyjednávání a zejména při správních řízeních, u nichž buď ministerstvo bylo správním orgánem nebo u nichž mělo postavení dotčeného orgánu státu, navíc, když tuto změnu trasy doporučil i ombudsman, který zjistil řadu nezákonností o procesních pochybení.
20) Ing. arch. Markéta Blahušová, vedoucí odboru územního plánování a stavebního řádu Krajského úřadu Ústeckého kraje
- za potvrzení územního rozhodnutí na stavbu téměř povrchové trasy dálnice D8 přes území Chráněné krajinné oblasti České středohoří, přestože nebyly povoleny výjimky k zásahu do biotopů zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů ze strany orgánů ochrany přírody, dle odborné studie dojde k negativnímu ovlivnění krajinného rázu, při zkoumání vlivů stavby na životní prostředí nebyla posuzována tunelová varianta, kterou v tzv. Litoměřické výzvě podpořilo padesát občanských sdružení, a navíc na řadu pochybností a na porušování zákonů při výběru trasy upozornil Nejvyšší kontrolní úřad a ombudsman Otakar Motejl.
21) Jindřich Pech, předseda občanského sdružení Krušnohorský koprník
- za kritiku výstavby větrných elektráren v Krušných horách, přičemž využívání větru jako obnovitelného zdroje energie znamená také snížení produkce oxidu uhličitého, který negativně ovlivňuje globální klima, kdežto třeba tepelné elektrárny na fosilní paliva tento plyn produkují.
KRAJ VYSOČINA (1)
22) Ing. Josef Kula, starosta Okříšek
- za prosazení výstavby protipovodňového poldru za nádražím a pilou přímo ze státního rozpočtu za 6,3 miliónu korun díky přímluvě poslanců ČSSD Michala Krause a Bohuslava Sobotky, přestože Agentura ochrany přírody a krajiny ČR stavbu s jejími parametry, krajinářsky nevhodným umístěním a neřešící protipovodňovou ochranu nedoporučila z Programu revitalizace říčních systémů financovat,
- za podporu motoristické soutěže Rallye Vysočina pro stovku závodních automobilů a více než třicet tisíc účastníků, která znamená zvýšení intenzity hluku a koncentrace emisí v ovzduší v obci a v jejím okolí a uzavírku místních komunikací,
- za záměr vybudovat v obci přeložku místní silnice v podobě nového průtahu namísto obchvatu, který by měl menší negativní vliv na občany obce.
ZLÍNSKÝ KRAJ (0)
ČESKÁ REPUBLIKA (11)
23) Ing. Jaromír Schling, poslanec PS P ČR (ČSSD)
- za podání pozměňovacího návrhu k novele zákona č. 114/1995 Sb. o vnitrozemské plavbě (sněmovní tisk č. 343) v říjnu roku 2003, který označuje rozvoj a modernizaci vodní cesty po Labi od Pardubic ke státní hranici se SRN a po Vltavě od Třebenic po soutok s Labem za veřejný zájem a zároveň konstatuje, že pokud tato vodní cesta leží ve zvláště chráněném území, pak se na ni nevztahují zákazy, uvedené v zákoně o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb.; tato druhá část jeho návrhu se do zákona díky senátorům nakonec nedostala, neboť jejím přijetím by šlo o první narušení dikce zákona o ochraně přírody a krajiny a z řek by se staly „vodní dálnice“,
- za opakovaný nápad zrušit Ministerstvo životního prostředí jako nepotřebný resort během diskuse o schválení novely zákona č. 100/2001 Sb. o posuzování vlivů na životní prostředí (sněmovní tisk č. 453), neboť z časového hlediska neúměrně zdržuje schvalování koncepcí a přípravu mnoha staveb, přičemž navrhnul zamítnout rovnou celý zákon,
- za podporu schválení zákona o výstavbě dálnic a rychlostních silnic, přestože nesplní jeho hlavní cíl, tj. urychlení výstavby těchto komunikací, navíc vláda ho nepodpořila a zasahuje do tří jiných zákonů.
24) Ing. Milan Šimonovský, ministr dopravy a senátor S P ČR (KDU-ČSL)
- za podporu schválení pozměňovacího návrhu poslance Jaromíra Schlinga při projednávání novely zákona č. 114/1995 Sb. o vnitrozemské plavbě (sněmovní tisk č. 343) o vyloučení účinnosti zákona č. 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny na Labi (a na určitém úseku Vltavy) tím, že obhajoval výstavbu dvou jezů na dolním Labi v chráněných územích a současně kritizoval, že Ministerstvo životního prostředí nepovolilo výjimku ze zákona na jejich výstavbu, přitom by tyto stavby byly v rozporu s řadou evropských směrnic a s mezinárodní Bernskou úmluvou o ochraně rostlin, živočichů a stanovišť.
25) Ing. Martin Pecina, náměstek ministra průmyslu a obchodu
- za zodpovědnost při vypracování nové státní energetické koncepce do roku 2030 ve spolupráci s velkými energetickými firmami, která v doporučované zelené variantě předpokládá rozšíření těžby hnědého uhlí s případným zrušením územních ekologických limitů a se zbouráním některých severočeských obcí jako jsou Černice a Horní Jiřetín, dále pak výstavbu dalších jaderných bloků a uhelných elektráren a podíl spotřeby energie z obnovitelných zdrojů ve výši „jen“ deseti procent.
26) Ing. Milan Urban, ministr průmyslu a obchodu a poslanec PS P ČR (ČSSD)
- za prosazování nové státní energetické koncepce do roku 2030, která v doporučované zelené variantě předpokládá rozšíření těžby hnědého uhlí s případným zrušením územních ekologických limitů, dále pak výstavbu tří dalších jaderných bloků a uhelných elektráren a podíl spotřeby energie z obnovitelných zdrojů ve výši „jen“ deseti procent.
27) Ing. Jiří Hanuš, poslanec PS ČR (KDU-ČSL)
- za hlavní zodpovědnost při předložení zákona o výstavbě dálnic a rychlostních silnic (sněmovní tisk č. 373) společně s poslanci Hanou Orgoníkovou (ČSSD), Vlastimilem Dlabem (KSČM) a Soňou Markovou (KSČM) v prosinci roku 2003, jehož hlavním cílem má být urychlení výstavby těchto komunikací, přestože jde nepřímo o novelu správního řádu, stavebního zákona a soudního správního řádu, omezuje právo na soudní ochranu, když o umístění komunikace rozhodne zákonodárná moc a ne výkonná, dochází ke zkrácení lhůt pro podávání odvolání a k automatickému odejmutí odkladného účinku rozhodnutí, zákon nemá obecný charakter, ale řeší konkrétně vyjmenované komunikace v předem určených koridorech, omezuje aplikaci zákona o vlivu na životní prostředí v případě porovnání různých variant, zasahuje do vlastnických práv a zvyšuje nejistotu majitelů nemovitostí, neboť vytváří dvojí režim – pro tyto vyjmenované komunikace platí jiná pravidla, než pro ostatní.
28) Miroslav Uchytil, starosta Chlumce nad Cidlinou
- za inspiraci a iniciaci předložit poslanecký návrh zákona o výstavbě dálnic a rychlostních silnic, který má urychlit jejich výstavbu, zejména dálnice D11 z Poděbrad do Hradce Králové, i když účastníci řízení, jako jsou občanská sdružení, mají na délku celého procesu, na rozdíl od předkladatele žádosti o vydání rozhodnutí, který včas nepředkládá kvalitní podklady, správního orgánu, který má potíže s dodržováním lhůt, či státu, jenž nemá dostatek potřebných peněz, daleko menší vliv.
29) Ing. Ladislav Skopal, poslanec PS P ČR (ČSSD)
- za podání pozměňovacího návrhu při projednávání novely zákona č. 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny na podzim roku 2003 (sněmovní tisk 132) na vypuštění § 70, což by znamenalo úplné vyloučení účasti občanských sdružení jako zástupců občanů ve všech správních řízeních, dotýkajících se zájmů ochrany přírody; poslanci tento návrh nakonec zamítli.
30) Tom Zajíček, poslanec PS P ČR (ODS)
- za podání pozměňovacího návrhu při projednávání novely zákona č. 114/1992Sb. o ochraně přírody a krajiny na podzim roku 2003 (sněmovní tisk 132) k § 70 s cílem omezit účast občanských sdružení v rozhodovacích procesech jen na územní řízení, což by paradoxně znamenalo, že by se nemohla účastnit správních řízení dle tohoto zákona; poslanci tento návrh nakonec zamítli.
31) RNDr. Miloš Kužvart, poslanec PS P ČR (ČSSD)
- za podíl na nepřijetí novely zákona č. 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny (sněmovní tisk č. 132), jejímž hlavním cílem bylo zákonným způsobem umožnit vznik evropské soustavy NATURA 2000 o ochraně ptáků a stanovišť, neboť při hlasování listopadu roku 2003 chyběl jeden hlas.
32) Ing. Petr Bendl, hejtman Středočeského kraje a stínový ministr dopravy (ODS)
- za podporu splavnění Labe až do Pardubic výstavbou jezů v Prostředním Žlebu a v Malém Březně na dolním Labi na území chráněných krajinných oblastí a plavebního stupně Přelouč přes biocentrum Slavíkovy ostrovy s desítkami zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů,
- za prosazování splavnění Vltavy do Českých Budějovic, včetně lodních zdvihadel na vodních dílech Slapy a Orlík a plavebních komor u jezů Hluboká a České Vrbno,
- za podporu výstavby průplavu Dunaj – Labe – Odra, včetně multimodálního terminálu v Břeclavi jako prvního stupně k vybudování vodního propojení řeky Moravy a Dunaje přes cenné lužní lesy a plánovanou ptačí oblast dle soustavy NATURA 2000.
33) RNDr. Martin Konvička, PhD., pracovník Biologické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích
- za návrh sporného způsobu ovlivňování izolovaných ostrůvků některých ekosystémů jako jsou rašeliniště, lesostepi či váté písky a dalších typů většinou chráněných území jejich vypalováním, čímž se má dosáhnout zvýšení biodiverzity, zejména pro některé ubývající druhy denních motýlů (ovšem na úkor jiných druhů živočichů), přestože tvoří asi jen pět procent všech motýlů u nás a pro ochranu přírody jsou spíše významní motýli noční.